Rabu, April 13

Lapangan Terbang di Malaysia(Part 1)

Di Malaysia,terdapat banyak lapangan terbang yang terdiri daripada 5 Antarabangsa dan 15 Domestik diantaranya ialah:


Antarabangsa 


KLIA(Lapangan Terbang Antarabansa Kuala Lumpur)


KL International Airport (KLIA) adalah salah satu Asia Tenggara s hub penerbangan utama. Mula beroperasi pada bulan Jun 1998, dan hari ini, KLIA yang mampu menangani 35 juta penumpang dan 1,2 juta tan kargo setahun pada fasa saat ini. 

Link Express Rail menyediakan sarana pengangkutan terbaru untuk KLIA dari pusat bandar. KLIA Express dan KLIA Transit link KLIA ke Kuala Lumpur (KL Sentral - City Air Terminal) dan sebaliknya. Di Kota Air Terminal, penumpang mempunyai pilihan untuk check-in bagasi mereka, menerima tanda masuk asrama mereka dan meneruskan ke papan kereta api KLIA. Imigresen clearance akan selesai di lapangan terbang. Perjalanan waktu antara KL Sentral ke KLIA adalah 28 minit di KLIA Express dan 37 minit di KLIA Transit.

  Rendah baru Cost Carrier Terminal (LCCT-KLIA) merupakan perluasan darikemudahan yang ada dari KLIA. Saat itu dibuka pada Mac 2006 dan pada awalnyamempunyai kapasiti 10 juta penumpang setiap tahun. Ia telah mengalami perluasandan sekarang bekerja mampu melayani 15 juta penumpang setiap tahun. PadaNovember 2006, LCCT-KLIA terpilih CAPA Low Cost Airport of the Year di CAPAAviation Awards for Excellence.

KKIA(Lapangan Tebang Antarabangsa Kota Kinabalu)



Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu terletak sekitar 8 km dari bandarKota Kinabalu, ibukota negara bagian Sabah, dan merupakan gerbang utama kedalam negara bahagian Sabah dan ke Kalimantan.

Lapangan terbang ini pertama kali bermula sebagai sebuah lapangan terbang tenterayang dibina oleh pasukan pendudukan Jepun semasa Perang Dunia II. Saat itu, iajuga dikenali sebagai Airfield Jesselton.
Pasca kemerdekaan pada tahun 1957, lapangan terbang telah melalui pelbagaiperingkat upgrade dan hari ini, itu adalah lapangan terbang tersibuk kedua diMalaysia selepas KL International Airport (KLIA). Pada tahun 2006, kira-kira 2 jutapelancong melawat Sabah melalui lapangan terbang ini, menjadikannya salah satulapangan terbang yang paling cepat berkembang Malaysia s antarabangsa serantau.

Lapangan Terbang menawarkan lima aerobridges dan ditambah lagi tiga parkir yang lain berdiri dan dilengkapi untuk menangani pesawat besar seperti Boeing 747.

KIA(Lapangan terbang Antarabangsa Kuching)



Kuching International Airport adalah gerbang utama ke Sarawak dan terletak 11 kmdi selatan bandar Kuching.

Lapangan terbang ini juga merupakan pengkalan udara untuk Royal Air ForceMalaysia (RMAF) dan kompleks terminal baru saja direnovasi adalah mampumenangani 5 juta penumpang setiap tahun, sehingga lapangan terbang tersibuk ketiga di Malaysia selepas Kuala Lumpur International Airport (KLIA) dan Kota Kinabalu Antarabangsa Airport.
Kuching ini akan tumbuh lebih besar kerana terus untuk mendapatkan pengakuanantarabangsa sebagai destinasi pilihan - dengan hutan hujan purba yang menarik,mendedah dan matahari terbenam yang indah, pegunungan hijau, gua menarik,pelbagai flora dan fauna, dan tidak melupakan komuniti etnik pelbagai .

Kuching di atas kadar pertumbuhan rata-rata akan menang kerana terus untukmendapatkan pengakuan antarabangsa sebagai daerah tujuan wisata dengan hutan hujan purba yang menarik, gunung agung dan gua ditambah flora dan fauna dan tidak melupakan komuniti etnik pelbagai.

LIA(Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi)


  

Langkawi International Airport terletak di pulau bebas cukai Langkawi di Kedah.Lapangan terbang ini terletak di Padang Matsirat dan sekitar 25 minit memandu daribandar Kuah.

Lapangan Terbang telah diperbaharui untuk memenuhi peningkatan permintaanindustri pelancongan dan perniagaan. Dengan landasan pacu dipanjangkan danterminal yang mampu menampung operasi pesawat B747-jenis, lapangan terbangdilengkapi untuk menangani 2,5 juta penumpang setiap tahun dan 1,000 penumpangsaat jam sibuk.

Langkawi adalah daya tarik pelancongan kerana berfungsi sebagai tempat untuk duatahunan Langkawi International Maritime dan Aerospace Exhibition (LIMA) yangmerupakan ajang Aeroangkasa antarabangsa untuk industri penerbangan, denganpersembahan aero untuk awam. Pulau ini juga salah satu tujuan tropika yang palingindah dan ajaib di Asia Tenggara, memaparkan pantai yang terhad dengan pohon-pohon palem, kesempatan belanja tidak duti, serta tempat-tempat menarik yangberkisar pada mitos dan legenda Langkawi

PIA(Penang International Airport)



Penang International Airport terletak 16 km di selatan Georgetown, ibu kota Penang.

Lapangan terbang ini menawarkan kesambungan banyak dengan bandar-bandarbesar di Asia Tenggara. Penumpang yang tiba atau berangkat dari utara akanmenikmati pemandangan menakjubkan Georgetown, Butterworth dan JambatanPulau Pinang.

Penang juga dikenali sebagai "Mutiara dari Timur" dan itu telah dan masihmerupakan destinasi pelancongan popular. Hal ini terkenal kerana arraymenyenangkan atas makanan jajanan, budaya dan warisan senibina.

Penang abad ke-21 tetap menjadi komersil berkembang (dan sekarang industri)pusat dengan standard hidup yang relatif tinggi.

Dengan gabungan tarikan pelancongan dan perniagaan, Penang International Airportsecara konsisten dipertingkatkan untuk memenuhi permintaan lalu lintas meningkat.
Sebuah pusat kargo baru dibuka untuk operasi pada tahun 2000 dengan kapasitiuntuk menangani 360.000 ton kargo.

Sumber dan Gmbar:Malaysia Airports
Related Posts with Thumbnails

pergi haji

Makkah and Madinah